Zdroj: Forbes
Autor: Taťána Lysková
Publikované: 22. júna 2022
Za doplnky stravy utratia ľudia celosvetovo v prepočte vyše 1,5 bilióna korún ročne. Prevažnú väčšinu z nich si pritom vyberajú sami, prípadne podľa odporúčaní známych či influencerov bez toho, aby vopred zistili, ktoré látky ich telu skutočne chýbajú.
Každý rok tak ľudia zaplatia obrovské sumy za doplnky, ktoré nepotrebujú, alebo také, ktoré sľubujú zázračné účinky, zatiaľ čo sú napchaté nekvalitnými a umelými zložkami, ktoré telo nedokáže vstrebať. Robert Sládek sa preto rozhodol založiť startup na prírodné doplnky stravy, ktoré vďaka algoritmu nakombinuje presne tak, aby zodpovedali potrebám daného človeka.
„Chcel som zmeniť spôsob, akým k doplnkom stravy pristupujeme. Problém je, že v prvom rade ľudia často nevedia, aké doplnky stravy by mali užívať. Prevažná väčšina z nich sa rozhoduje na základe svojho subjektívneho uváženia alebo podľa rady svojho kamaráta alebo suseda,“ opisuje Robert Sládek svoju motiváciu k založeniu healthtechu.
„Farmaceutickým spoločnostiam to samozrejme vyhovuje, je to obrovský biznis,“ hovorí podnikateľ. „Najhoršie, a zároveň samozrejme biznisovo najvýhodnejšie, sú multivitamíny. Čím viac zložiek daný suplement má, tým viac pozitívnych účinkov mu môžete prisudzovať. Jednotlivé zložky sú tam ale v takom zanedbateľnom množstve, že väčšinu z nich vôbec nevstrebáme,“ dodáva.
Mladý podnikateľ chcel preto spojiť modernú technológiu a algoritmy, ktoré sa v oblasti výživy využívajú na personalizáciu odporúčaní, s prastarou tradíciou bylinkárov a prírodných doplnkov stravy.
„K vzťahu k prírode ma rodičia viedli už odmala. Môj starý otec bol strážcom Národného parku Šumava, k tomu rešpekt k prírode patrí. Ja som tomu dlho nevenoval pozornosť, ako mladý chlapec som bral českú prírodu ako samozrejmosť,“ spomína startupista. „Až pri cestách po Strednom východe či do Thajska som zistil, že naša príroda je unikátna, a to, že tu rastú bylinky a iné rastliny, vôbec nie je samozrejmosť,“ dodáva.
So začiatkom pandémie sa tak podnikateľ, ktorý predtým cestoval po celom svete ako digitálny nomád, rozhodol zostať vo svojej domovine a rozbehnúť projekt, ktorý už dlhú dobu nosil v hlave.
„Personalizované doplnky nie sú vo svete nič nové, v Amerike je s nimi obrovský trh. Ľudia si tam ale často nerobia ťažkú hlavu s umelými látkami, ktoré sa do nich pridávajú. Preto som tomu tu u nás v Česku chcel dať pridanú hodnotu a urobiť tieto doplnky bez plnidiel a chemikálií,“ hovorí Sládek.
„Keď sú totiž tie látky prírodné, sú zároveň ľahko vstrebateľné. Predstavte si taký vitamín C. Keď si ho kúpite v supermarkete, môže mať tej účinnej látky napríklad tisíc miligramov, ale keď pochádza z kyseliny askorbovej, tak si s ňou telo nevie poradiť. Niečo úplne iné je, keď je ten vitamín postavený napríklad na šípku alebo acerole,“ opisuje podnikateľ.
V ponuke Vitapacku tak nájdete vitamíny, minerály, bylinky aj ďalšie doplnky, napríklad hlivu ustricovú, pokiaľ možno vyrobené a zabalené v Česku z miestnych surovín. „Výnimku sme museli urobiť napríklad u ashwagandhy, teda takzvaného indického ženšenu, ktorá je dnes veľký hit, ale pre duševnú pohodu sa používa už po stáročia. Tá na Šumave samozrejme nerastie,“ smeje sa Sládek.
Algoritmus, ktorý zakladateľ konzultoval s výživovými poradcami, lekárnikmi aj lekármi, dokáže vyhodnotiť potreby každého človeka a zostaviť tak až 30 000 000 jedinečných odporúčaní podľa toho, čo jeho telu chýba. „Pýtame sa vás v podstate na to, na čo by sa vás pýtal nutričný terapeut. Z vášho vyplneného online dotazníka sa preto dozvieme, ako sa stravujete, čo vás trápi alebo aký máte životný štýl,“ popisuje Sládek.
Odborným garantom vitamínov z dielne Vitapack je biochemik Ondřej Matoušek, ktorý sa dlhodobo zaoberá štúdiom vitamínov, minerálov a doplnkov stravy a ktorý ako biotechnológ pôsobil v nemocnici a potom roky pracoval v nadnárodných farmaceutických spoločnostiach.
„Rád by som týmto prispel k niekoľkým veciam. Aby sme sa všetci v oblasti vitamínov, minerálov a doplnkov stravy lepšie vyznali, aby boli skutočne účinné a aby ich používatelia pocítili pozitívne zmeny,“ uviedol Matoušek.
Po vyplnení dotazníka špeciálny farmaceutický robot zostaví balíček tridsiatich sáčkov všetkých potrebných vitamínov na každý deň a značí ich vaším menom. Zásielku následne Vitapack odošle priamo k zákazníkovi domov.
Človek tak ušetrí čas strávený otváraním jednotlivých a často nevzhľadných a nepraktických krabičiek s vitamínmi. A vďaka biodegradabilným vreckám tiež uľaví životnému prostrediu.
„Tento spôsob balenia a predaja nám navyše umožňuje investovať viac do samotného zloženia doplnkov. Pokiaľ totiž chcete vitamíny predávať prostredníctvom bežných distribučných reťazcov, teda cez lekárne, až polovicu predajnej ceny produktov si účtujú práve ony,“ vysvetľuje podnikateľ.
Startup má zatiaľ iba za šesť mesiacov od svojho spustenia vyše päť tisíc zákazníkov a dosiahol obrat šesť miliónov korún. V posledných troch mesiacoch rastie objem jeho objednávok medzimesačne oštyridsať percent a do konca roka si tak chce Robert Sládek siahnuť na obrat tridsať miliónov.
„Zatiaľ produkt spúšťame a testujeme na slovenskom zákazníkovi. Ten je totiž najnáročnejší a nenechá sa len tak obalamutiť,“ smeje sa Sládek. Ako ďalší krok má Vitapack v hľadáčiku Holandsko a Poľsko. „Sú to obrovské trhy a dopyt po prírodných a pritom personalizovaných doplnkoch je tam veľký,“ popisuje svoju motiváciu podnikateľ.
„Sme to, čo robíme pravidelne. A pri jedle a výživových doplnkoch to platí dvojnásobne. Preto veríme, že keď dokážeme vytvoriť pozitívne návyky ľuďom v Česku, podarí sa nám to aj v zahraničí,“ uzatvára Robert Sládek.